penguins, fur seals en tickets

7 februari 2020 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

We zijn 's middags naar het puntje van het schiereiland Otago Peninsula gereden, om een rondrit te maken op zoek naar penguins en zo. Vreselijk aardige mensen daar. Gelijk flink kletsen, wij aan de lekkere espresso en na drie kwartier -  haast kennen ze hier niet - werden we in een soort oliejas gehesen en in een open soort jeep gezet, een 8 wheel drive.  Via smalle onbegaanbare paadjes werden we eerst naar de top van de Heuvel gereden, waarbij we dwars door modderstroompjes gingen (vandaar de oliejassen) steil omhoog en nog steiler naar beneden (whaah, onze dag was gelijk weer goed) om vervolgens uit te stappen bij een kolonie fur seals (inderdaad, vroeger gedood voor hun bont) met erg veel jonkies. Dat was echt zo vreselijk leuk. De dieren zaten op hun eigen rotsstrandje en de kleintjes waren druk aan het spelen, af en toe afgeblaft door een luie moeder die nu eindelijk wel eens wilde slapen. De kleintjes trokken zich er niets van aan. Andere kleintjes dronken nog bij hun moeder. De stranden zijn verboden voor mensen, en ze hebben hier geen natuurlijke vijanden, dus de kolonie breidt zich snel uit. Hier vandaan gingen we penguins zoeken. Ze nestelen in een soort konijnenholen hier  en ze houden zich overdag gedeisd, want  in tegenstelling tot de zeehonden hebben zij wel vijanden. Met de verrekijker ontdekten we een paar  yellow Eyed penguins. dat zijn vrij grote penguins, maar we hebben ze niet vlakbij kunnen zien.  Ze stonden tussen het hoge gras, dus zonder kijker zie je niks. Hierna gingen we een houten gang in. Aan 1 kant was daar een houten muur met hier en daar luikjes. Daar zaten een soort vogelkastjes in, aan onze kant afgesloten met een schuifplankje. Als je dat opzij schoof zag je een blauw penguin jong zitten. Zo schattig! Ze gebruiken dus ook de nestkastjes die mensen ter beschikking stellen. Ik was helemaal verliefd op die kleine blauwe hummels. Helaas mocht ik ze niet fotograferen, maar ik zet wel een internetfoto erbij. Het was wel kkkkoud. Ik had een extra shirt aangedaan en een vest en mijn windstopper, en een muts op, maar ik heb toch iets te enthousiast mijn warme kleding achtergelaten. Hierna reden we weer terug en in het winkeltje heb ik nog een ieniemienie blauwe penguin gekocht om aan mijn tas te doen want ja een echte heb ik nog gevraagd, maar die mocht ik niet meenemen. Armando heeft er een halve schelp met allemaal kleurtjes parelmoer vandaan. Dit vind je daar ook, maar die mag je natuurlijk ook niet van het strand pakken. Erg mooi!

Dag 3 zijn we naar Te Anau gereden, Nationaal Park Fiordland.  We staan bij een groot vakantiepark, met brandschone keukens om te koken en af te wassen aan de oever van Lake Te Anau. We wilden hier naar een fiord, Milford sound, omdat je daar met een bootexcursie de meest prachtige watervallen kan bezoeken. Echter, begin deze week heeft het hier zo overdreven geregend dat de enige weg er naar toe gedeeltelijk is weggespoeld. Ze hebben zelfs mensen met een helikopter van die weg moeten redden. Dat gaat dus niet door. Vanmiddag zijn we even naar het bezoekerscentrum gelopen, hebben wat wandelingen meegekregen en hierna hebben we voor morgen een tocht geboekt, waarbij je in een boot stapt en de boot brengt je bij grotten waar je allemaal glimwormen hebt. Ben erg benieuwd! Morgen is het weer toch minder, er is regen voorspelt, maar daar heb je in die druipgrotten toch geen last van, daar wordt je wel nat van de vallende druppels. Hoe dan ook, nat zullen we worden!

1. Anneke:
    7 februari 2020
    Kijk, dat is een betere dag dan gisteren! Leuk verhaal van de penguins. Hoe is de indeling van de camper? Kun je daar ook nog spullen in organiseren?