Van Wanaka naar de gletsjers

13 februari 2020 - Foxgletsjer, Nieuw-Zeeland

In Wanaka was het zulk lekker weer, dat we er nog maar een dag aan hebben vastgeknoopt. Een chilldagje! We hebben lekker in het zonnetje gezeten met een boekje of de mobiel en rond 5 uur zijn we het happy hour in  de Ierse pub gaan uitproberen waar we gisteren ook hadden gezeten.

Nadat we de biertjes hadden gehaald kwam er een Engels stel bij ons zitten. Ze vroegen het beleefd, ze zijn tenslotte Engels, maar aangezien wij met zijn 2en aan een 5 persoonstafel zaten leek het ons gepast ze van harte uit te nodigen. Wie raakten aan de praat en hadden uiteindelijk drie biertjes verder een hele leuke ontmoeting gehad.  Na de uitwisseling van Emailadressen togen wij huiswaarts, waar Armando van de leftovers in de koelkast nog een maaltijd wist te toveren.

De volgende dag toch maar met pijn opgebroken en op weg naar Fox Glacier. Onderweg gestopt bij de blue pools (Tip van de Engelsman). Vanaf een hangbrug kan je het lichtblauw gekleurde water van een rivier bewonderen. Erg mooi, je bleef kijken, ware het niet dat Armando’s benen (De mijne wat minder) ineens erg veel zwarte puntjes kregen.  De sandflies, gemene kleine steekbeestjes. Dus al vegend, slaand en wrijvend terug naar de auto, waar ze gezellig mee naar binnen vlogen.

Na wat gepets, hadden we het onder controle. Nog een keer gestopt onderweg voor een waterval, maar daarvan was ik niet zo onder de indruk. We hebben wel zwaardere jongens gezien dan dit wat iele nazomer gevalletje. Het weer was inmiddels aardig omgeslagen toen we de oceaan van de Westkust bereikten, het was een stuk koeler en helemaal bewolkt, erg jammer dus.  Op onze volgende campingplek hadden we het toch ineens niet zo erg meer naar onze zin. De toiletten en douches waren echt oude meuk, maar dat gaat nog wel, ware het niet dat er voor de hele camping 2 wc’s, 2 douches en 2 wc/douche combi’s waren. Wachtrijen dus tijdens ochtend en avond spits. Je zal maar hoge nood hebben. Ook hadden ze bedacht dat op elke wc een klein handdoekje voor alle gebruikers wel hygiënisch genoeg was. Tot overmaat van ramp was er regen voor de volgende dag voorspelt en we wilden graag een wandeling doen. De volgende ochtend eerst maar een andere camping bezocht. Voor 6 euro per nacht meer hebben we erg mooi en schoon sanitair, met voldoende sanitair (en elektrische handdrogers). Aangezien het droog bleef op weg naar de wandeling die afgesloten bleek te zijn. Maar niet getreurd, aan de overkant van de rivier was er ook 1. Deze ging naar een uitkijkpunt waar je de gletsjer kon zien liggen. Je loopt door regenwoud, heel apart, met varens die helemaal op een stam staan en bomen die in en aan elkaar groeien. Alles is verder bedekt met mos.

Na 2 uur wandelen en veel foto’s zijn we nog op weg gegaan naar  Lake Matheson. Als het windstil is dan is dit meer een spiegel waarin je alle hoge bergen uit de omgeving kan zien. Helaas waaide het te hard, dus maar snel teruggegaan.  Na het fabriceren van voedsel in de minipannetjes hebben we besloten ergens een grotere pan op de kop te tikken. Huren kan ook maar dan betaal je 7 euro en als je bij de volgende camping komt is het precies hetzelfde. Zelf een pan kopen is dus goedkoper. Morgen gaan we naar Hokitika. Het jammere is dat alles verschrikkelijk commercieel is. Als je iets wil ondernemen ben je al snel aangewezen op betaalde activiteiten. Als je zelf wil wandelen of .i.d. dan wandel je over  een breed gravelpad, voor zien van hekjes en bordjes met verboden u buiten de paden te begeven, want: gevaarlijk. De prijzen zijn ook niet mis die ze overal voor vragen. Ben benieuwd of dat zo blijft.

Internet is hier prut, maar ik probeer nog online te komen en dit te versturen! Tot later!