Van grote verwachtingen en een wespenwalhalla

28 februari 2020 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vol goede moed togen wij op weg naar Whakapapa in het Tongariro park. Dit park staat bekend om zijn vulkanen en je kan er een vulkanenwandeling doen die wereldberoemd is, de Alpine Crossing. Zouden we wel of zouden we niet gaan crossen, dat was de vraag... Het is een zware tocht die je in 7 uur moet lopen, want je kan hem alleen doen als je een shuttle bespreekt om je te brengen en te halen. Ben je niet op tijd beneden dan heb je het nakijken. Bussie is dan gewoon weg en zie maar hoe je terug komt. Het openbaar vervoer rijdt hier niet dus dat is geen optie. We besloten om het niet te doen, ook al omdat het echt zo druk is dat  je file loopt en in plaats daarvan een andere wandeling te zoeken, die ook mooi zicht op de vulkanen geeft.  We moesten in ieder geval naar een camping (alhier allemaal  voorzien van de naam 'Holiday Park' ) in Whakapapa, omdat daar de meeste wandelingen in de buurt zijn. Het was een behoorlijk eind rijden en helaas werken ze ook in Nieuw-Zeeland aan de weg, waarbij je gewoon een kwartier stopgezet wordt door een stoplicht, of een man/vrouw met een stopbord. We kwamen dus vrij laat aan bij de camping, en -wat we nog niet eerder hebben meegemaakt- er was geen enkel plekje meer beschikbaar . Zelfs al hadden we de crossing willen doen, dan had dat niet gekund, omdat ook alle shuttle plaatsen al gereserveerd waren. De enige optie die ons restte was een onbemande camping midden tussen de bergen, met een paar beerputwc's en een paar kraantjes waar wat straaltjes niet-drinkbaar water uitkwamen. Ze vroegen er nog 30 dollar voor. Normaal betaal je 45-50, waarbij je dan de beschikking hebt over toiletten, douches, een keuken, soms speelkamer - neehee ik bedoel een spelletjeskamer- stroom en water etc. Bovendien was het een wespenwalhalla. Dus je moest de camper potdicht houden, want die krengen wil je niet binnen. Dus in de camper gekookt en vroeg naar bed gegaan, nadat we eerst nog genoten hebben van een onwijs mooie sterrenhemel met een blik op de melkweg. Er waren geen lichten in de buurt, dus dan is het echt geweldig om te zien.

De volgende ochtend hebben we besloten om door te rijden, want we hadden echt geen zin om daar nog een nacht door te brengen, wat wel zou moeten als we gingen wandelen. Dus door naar Taupo. Dat ligt aan een immens meer dat aan het begin van onze jaartelling door een vulkaanuitbarsting is gevormd. Het is een gebied met veel geothermische activiteit, dus veel warm water bronnen, geysers en meer van dat moois. Ik had een holiday park gevonden met een warm water bron, waarmee ze een zwembad hebben laten vollopen. Ahhhh wat een luxe, we weten het weer te waarderen na de vorige camping. Nadat we onze plek hadden vastgelegd en alles weer hadden aangesloten op de wifi zijn we een wandeling naar de Huka Falls gaan doen.  Aan het begin daarvan komt er ook van dat warme water in de rivier, waar je gratis en voor niks in kan gaan zitten. Wel uitkijken dat je niet in de stroming van de rivier terecht komt, (er schijnen sukkels te zijn geweest die in de rivier wilden afkoelen) want 3 kilometer verder rolt het water met donderend geraas naar beneden. Echt imponerend. Over de waterval hangt een brug dus je kan het goed zien. Het was echt warm, het zweet liep in straaltjes van mijn gezicht. dus bij terugkomst maar een ijsje gegeten...Ik had er een met winegums, dat verzin je toch niet!

Terug naar de camping en jaja, we wilden natuurlijk het zwembad proberen. Dus voorzichtig een voet in het water en jaaaaaaaa
helemaal lekker! Badwater! Ze hebben ook nog een kunstmatige grot gemaakt van 4 meter diep en ik weet niet hoeveel zout er in dit water zit, maar je blijft zonder moeite drijven. In het zwembad een cafe, waar je vanuit het water drankjes kan bestellen. Dus lekker 2 cocktails besteld (en later nog 2 want dat hoort er natuurlijk gewoon bij). Je kan in het zwembad naar een groot scherm kijken waar 's middags een tekenfilm en 's avonds sport wordt uitgezonden. Dus we zitten hier helemaal lekker. Ik verheug me alweer op het zwembad morgen. We gaan natuurlijk eerst allemaal geothermische dingen bekijken, dus het zal morgen misschien avond zijn voor we erin gaan. Het enige spijtige is dat het morgen weer gaat regenen, maar het is lichte regen en het is nog 20 graden, dus dat is goed te doen.En hee, een warm zwembad met regen is gewoon leuk en nog warmer. Nat ben je al!