Mt. Taranaki

26 februari 2020 - Stratford, Nieuw-Zeeland

Na de potvissen en de ferryoversteek - die gelukkig een stuk kalmer was dan de catamaran die gebruikt werd bij de walviszoektocht -zijn we gelijk richting Mt. Taranaki gegaan. Een grote inactieve vulkaan, die geheel alleen en eenzaam staat te wezen aan de zuidwestkust van het Noordereiland.  Volgens de legende van de Maori’s leefde Taranaki samen met de andere vulkanen op het midden van het Noordereiland. Op een dag, toen Tongariro weg was, verleidde Taranaki diens mooie vrouw Pihanga. Toen Tongariro terugkeerde, ontplofte hij (letterlijk) van jaloezie. Taranaki maakte dat hij wegkwam richting de kust, waar hij nog steeds treurt om zijn geliefde.Tijdens zijn reis heeft hij  een diep spoor getrokken, waar nu een rivier doorheen stroomt.  We hadden wel een tussenstop nodig, want het was al 17.00 uur toen we van de boot kwamen. Het was 4,5 uur rijden,  dus dat red je dan niet meer. We staan nu op een hele mooie camping in Stratford. Vanmiddag hebben we zo'n  5 kilometer gewandeld -  nou ja, meer hiken, want het pad was erg steil en erg overgroeid, zodat je je voeten vaak op de tast moest neerzetten- op de lagere helling van de berg. Een super mooie tocht, door de bush, waarbij we ook nog een rivier met pools bewonderd hebben en onze moed hebben beproeft op een hangbrug waar maar 1 persoon tegelijk overheen kon. Erg leuk natuurlijk! Vanavond weer een geweldige maaltijd gemaakt met beperkte middelen, maar gelukkig hebben ze in deze keuken een kastje met pannen etc. staan, zodat je maal niet uit de koekenpan valt. Onze koekenpan is namelijk ook bijzonder klein en niet geschikt om te wokken. Morgen gaan we naar Tongariro. We moeten alleen nog uitzoeken welke wandeling we willen doen, zodat  we een camping in de buurt kunnen zoeken.

1. Gertina:
    27 februari 2020